2000s    2020    ARCHETYPE

             2018    O.KOPYRUSHA

1990s     1998    OMATA IZUMI

             1998    ERIC MEZIL

             1996    M.MIYATAKE

             1995    A.M.WEAVER

             1994    Y.KURABAYASHI

             1994    S.WATANABE

             1990    W.SOZANSKI

1980s     1979    OTHERS

One Stroke Dotted Line, 2017, 12'6"x8'3"x1.5"

Assembled of 24 frames, Mixed Media, Plexiglass, Seeds, Canvas 

Mizuma And Kips, New York, 2020

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OSDLM 2017
One Stroke Dotted Line Mizuma

 

  All works have a maximum of 12 layers, and the seeds of the past works to present are composed of a landscape of making process with data inscription where energy flows.


  The original work is site-specific and was exhibited at Tokyo Mizuma in 2018. Later, the work was divided into transportation, store, and to exhibit easy format, and then this is the first exhibition. The image is adopted from the 1984 scribble series that started among with the seed sutra series, and is the appearance of a map that travels in space and time.

  The work "OSDLM 2017" is a collage, of a handful of daily works of "Seed Sutra", on a transparent plate. There are two layers, one on the front and the other on the 2nd layer behind, with seeds on the front and data of the work in progress (instruction, quantity, location, mistakes, corrections, rewrites and fabrications) .

(Hiroshi Kariya)

 

 

 

  「OSDLM2017」一筆点線描画

 

 作品は種子経(一日に一握分の種子に記述)作品を透明プレート上に移植コラージュ。作品は基本的に、表裏二層をもち、表面に種子、裏側に制作上のデーター(指示書き、数量、場所、誤り、修正、書換、捏造)を配した二層構造も含む表面性をイリュージョン化。

 全作品は最大12層の重なりで構成、基本的に過去ー現在と制作順に作品を任意に配列、進行方向に沿った流れるエネルギーの制作風景を表現。
 

 元作品はサイトスペシフィック(現場設置)、2018年に東京ミヅマ画廊の壁面に直接組立てられ展示。展示解体後、新たに運送、保管、簡易展示用に部分改編、作品は分断し当分化され今回が初回の展示である。イメージの元型は種子経と同時期並行制作の殴り描きシリーズから選択、時空間、瞑想を旅する地図の趣が意図されている。

(刈谷博)

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One Stroke Dotted Line, 2017, 12'6"x8'3"x1.5"

Assembled of 24 frames, Mixed Media, Plexiglass, Seeds, Canvas 

Mizuma And Kips, New York, 2020

Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_F1
Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_F1

Ink on California white bean seed, UV protected, Plastic, Vinyl resin, Tracing paper, Marker, White out, Scotch tape. Copy paper. 22”(56cm) x 22”(56cm) x 1.5”(2.5cm)

Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_F2
Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_F2
Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_F3
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Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_F4
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Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_E1
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Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_E2
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Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_E3
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Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_E4
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Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_D1
Hiroshi Kariya_OSDLM2017_Framed_D1
 

ひとつの/無数に遍在する/それ

刈谷は、渡米以1977年から「the now is」を記述する作品を制作している。

一日一握りの種子(豆粒)に「the now is」という三位一体の言葉を書き込んでいくという今回の作品「種子経」は、1984年から制作が開始され、初期の頃は幾度か中断しながらも続けられてきた。

*種子への記述は2020年10月7日現在1,077,168粒。

彼独自の経である「the now is」という言葉について刈谷は「the now is」とは「be here now」という有限のそれではない、と断言します。

「the now is」とは意識の内在無限であり、外の世界では連続しつづく言葉のイリュージョン、その普遍・不変の表現である。時空を超えた、われわれの心在に発し帰る、常にそこにいつづけている境地である。

朝、目がさめると「それ」がやってくる、生を「また」「繰り返し」「学べ」「である」。「生」その繰り返しが写経である。私には「その現在なり」はイリュージョンである。「だが、しかし、そうではない」を生き繰り返し、お経「the now is」物性世界を「お楽しみ下さい」という波動メッセージである。目を覚まし、息・いき始めたらその波動に生りなさいという。

刈谷の写経は、刹那としての「今」を限定する作業ではない、「今」とは「在」いま、輪廻転生を超えた意識、その体験の実践の繰り返しだと云います。自己の存在を意識し形にする、外の世界と内の意識との統合を祈り刻印する、ともいえる彼の作品は、明日何が起こるかわからない外側の世界で生きる私たちに、安堵感を持って響くのではないでしょうか。刈谷にとって祈りとは、「無数に偏在することごとくの、そしてひとつの、宇宙のバランス=統合」だと言います。

*更新 4/2018 東京アートビート

 
 

Statement

It's All About The One Piece And Millions of Others
Law and Order / His

 The intention for my work this time is to establish a distinctive law and order, and leave all traces directly related with the whole creation.

 It becomes a tool, then, to investigate the illusion and the reality how we see our world is. 


 The illusions and meanings that contradict and adhere on the surface relates to the a priori of viewers’ law and order.


 The artwork is a document of my act relating to creation or fabrication and whole story is written or programmed under my law and order, with specific guide lines, directions, numbers, erasing marks, re-writings, mistakes, and where all traces left are hidden behind the layers of many surfaces.


 The surface that the audience sees is not what I have created, but something that pertains to a priori; relating to or derived by reasoning from self-evident propositions.

(A priori, Latin for "from the former" )
However, it is also possible that what you see in the work may be an artist’s accidental drippings on the plate or canvas.



 Generally, from a distance, the characteristic of all images connects with the flow of energy, transparency, and reflection. Upon closer view, you may notice the details beyond the layered surfaces, and the flipped images. All pieces are fragmented, assembled, and connected. All pieces are relative to each other, guided by others, move in the same manner, and hold secret or hidden meanings.



 “What’s all this? Is it the seeds speaking?” The key might be in the writings, numbers, faces, seeds, or maybe in the question itself...
The work seems to make you ponder and evoke such questions.

Typically, an artwork is dependent on artist’s hand, through his passage to marking the work while under his law and order. The artwork is not to portray a subject, but to evoke.


 You may think you have found a mistake, but I don’t make mistakes; just joyful little calligraphic coincidental-drippings. 

(quote, Hiroshi Kariya, 2019)

Kariya has exhibited early year at the MOMA PS1 "Sound Show, special project: Meditation" 1979. Exit Art "Sutra", 1989. ICA Philadelphia "Sutra: One thing in everything: everything in one thing", 1990, then follows various other museums and galleries.

 
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Olga Kopyrusha on Hiroshi Kariya

Law And Order / His

「It's All About The One Piece, And Millions of Others」
Kariya Hiroshi says that the code is in “the index to point what is the illusion and what is the reality”.


   This world is a twisting the reality and art is trying to bring you back to awareness to differ the illusion from the reality.

The code is not out it is inside you.


   Kariya does this through his art, thriving “for the audience to experience, contemplate: to visualize the physical image within their timeless, dimension-less, space-less, matter-less, but within the state of endless being”.


   “Visualization is the key, landscape of life”, - says Kariya, “Landscape of making, landscape of creation or fabrication, documentation of direct making, rather represents the figures.


   My work is not to portray a subject, but to evoke.”
However, it is all connected, my dear friends...”The Is Now”.


   That is why his mission and the main idea of his art - is “It is all about this physical world, including words, symbols, image, and thoughts.  

 

   Illusion is what we believe 100 percent, not 99.9999999...%, says Kariya, as what our reality is all about to create or fabricate. Reality is what we believe 100 percent, not 99.999999...% in this physical world.”


   Artists are from this world, do not worry, but they know and see something you’ve forgotten. And the next time you will see a piece of art that is not so simple, be happy to meet the new level of awareness. 

   Remember that art is to see the reflection of your own God in that mirror, made by an artist.
 

   Do not ask the artist to explain, cause your own God is waiting for you, not for information.
   And, anyway, one should know only that “It is about the One Piece and Millions of Others"

   
Olga Kopyrusha
Mizuma Art Gallery, Tokyo, January 2018

article by @artkukhnia Olga Kopyrusha

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Hiroshi Kariya

Wrongs And Corrections

 There is nothing useless, mistakes, correct or wrong in this world.
What is called trash, garbage is equivalent to what is named as value, honor, sublime.


 It is an absolute matter that is essential. So it exists. It is for them to exist as a part of the system of existence.
 It is, because as a manifestation of the different aspects of existence, each complements to connect each other.
 It is, because it exists as a function of existence.

 Why is it present, if it is unnecessary?
One purpose of the work is the presentation of this illusion.

 What is said to exist under this three-dimensional is not only one that is visible. Feelings, misunderstandings, or illusion to believe for real, that is to say, believing in reality could be an element under three dimensions.


 I will call them "the now is" for everything including the illusion, what you call it "thoughts" or "believe" under these three dimensions. Though, I can not be thrown away those things that are entitled "not worth their existence".

(quote for ICA philadelphia, 1990)
 

Concept

 

 The work is the concept of a binding string called "Sutra".

It is to link, focus all in one.

The work is a composition of three functions:

(1) To affirm the writing as a generative force.

(2) To produce a rular to measure the writing.

(3) To recall, on the surface, the form of Sutra.

(quote for ICA philadelphia, 1990)

"Seed Sutra" "Seeding"

 

 The work is made for 1 day work on one frame. The dimensions of the work derives from the dimensions of the writer's palm opened.

The work is a rular to measure the three-dimensional references.

Quantity per hand = about 100 pieces (sometimes, just 1 piece or none)

The work "Seeding" or "Seed Planting" is the second stage of work.
The seed is pasted on a transparent plate following the layout sheet behind the plate.
Initially, this "seed planting" began for the purpose of preserving the past seed sutra works.

 Along with it another series work "face sutra" was produced, the record of passage of time. The work is cut out face from the daily news articles, then pasted on the reverse side of seed.
The work was made for the different evidence of "sign of the times".

As a data recording process, numbers or arbitrary images were produced in parallel.

 

Hiroshi Kariya

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ひとつの/無数に遍在する/それ

法と順列 /
 

 作品は独自の法と順列を設け意図され、制作に関わった一作家の勝手なモノ・コトの記録の産物、絵具のしみである。表面の矛盾と恭順のイリュージョンや印象は受けての観客の法と順列に於けるアプリオリ=先入観に関わる。


 作品は「イリュージョン」である。「それ」は作品風景と観客ひとりひとりの「アプリオリ」と時空間、場、それ以外の流動しつづけている全てとの「ずれ」である。


 作品は想像・創造・捏造行為の記録である。記録は自らが設定した制作上の法と順列が基本である。制作の手順や、方向、番号、記号、記述ミス、その消去の痕跡が何層にも重なり裏側に配され隠され残された葛藤の配列、それは掘り返せば現れる新たな表面、真実、証拠の風景である。

 

 表面を見る観客にとっては、単なる表面(またはキャンバス)上の偶発的な滴りを見ているにしか過ぎない、観客の先入観による表面=顔に既知のイメージ情報との照合、観客の感情のズレというイリュージョンが検証されるだろう。

 遠くから見る全貌は、全体と部分が繋がる勢いのある流れ、波動、龍脈、透明、反射である。近くで見るそれは、幾層にも重なった面、反転する粒や群のイメージ、それらの細部、情報である。


 全体は相対的で関連し合い組み合わされている、というナレーティブ性が構築されている。これらの情報性は、ここにはない物「他を見ている」その見え方は無限に無数にある。秘密や見えないとされる隠された意味、真実の見え方、思考の根拠などは直ぐに変わるという符号の風景である。


 

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世の中のしみ、絵画のしみの「是現在」

 作品は作家自身の手による、体験による、生きざまの制作風景である。

作家自身の自由な法と順列の下に作るその制作過程が作品である。その法の下に間違いと呼ばれる事やもののほとんどが含まれる。あえて、この住む世界の摩訶不思議な真実なるものの根拠、意味づけの元を問いたいのである。


 作品は被写体の描写ではない、自の作業に呼び込み組み入れられた作為無作為同時存在の実録である。作家の間違いやしがらみを客観的視点で見てくれるであろう、偶然の筆の滴りや、色合いの質の結果の表面である。

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役だたないもの、捨てられるもの

 この世に無駄なモノ、役に立たない、間違ったモノ、偶然など存在しない。

チリ・ゴミと呼ばれるモノは、価値・名誉・崇高などと名指されるものと同等に存在する、無くてはならない絶対のモノである。

 だからソレは存在する、という符号である。

 それらが在るということによってわれわれは間違いを犯していることを、検証すればいい。それらは我々のあるが如く、存在の系、要として不可欠だからである。存在の異なった側面の現れとして、それぞれがそれぞれを補完し合う存在の機能を伝えるものとして在るのだという符号である。

 不要なモノであるなら何故存在するのか。

 完全の定義には、不完全、間違い、やり直し、だから未知が含まれてくる。

問いや否定も含まれる。だから、偶然や間違いが美しく見えたりする、人間の不完全な価値定義への皮肉な遊びの断片が可能になるはずである。


 この三次元下での物象は形あるモノだけではない。思い、感情、勘違、錯覚、全ての認識は三次元下での人工物である。これら諸々三次元下での機能も試行錯誤も含むすべてが統合へ向かう波動である。それらを一括り、その同時を「在」いまと記述する。

 

 現世間の「存在価値のないと呼ばれる」モノとの「縁」が捨てられない。その出会いの読み取りに未知への衝動を覚えるから。どうでもいいこと、小さな気がかり、チリや塵、またはそれらの声、痕跡が生命の血液、細胞、要素として一大事として取り上げる。

 それらとの通りすがりの精神の現れが、矢印、試行錯誤、修正、誤り、ごまかし、隠蔽の消去痕跡として残される。悪魔も天使も愚も賢も同等同時に拾われるという具合に。

 人間の好奇心は透明の狭間に、背後に、潜む謎に、思いがはせる。その微かに、未知を知ろうとする。未知とは実は既知である、持続のエネルギーの原動力と知っているはずの、それを思い出せという符号である。専らが自分に向けてのメッセージなのである。知った先、とっくの昔に忘れ去った自分への。

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the now is

 作品は「経」または「スートラ」、と云う糸である。

糸とは「いと」であり「意図」であり「意」と「図」でもある。

 この三文字は「先ず」記述されることで出現する「意図」の元に実現する。それは意によって指し示されねばならない。指し示されたものは行為の元に図として現れなければならない。その現れは持続する元に現在するのである。元という文字は「はじまり」とも読む。これら三文字は「意」に示され「図」として、ものの上に記述され「見えるもの」となる。そしてこの「見えるもの」はそれ以外のものと同時に「見えつづけているもの」のイリュージョンを提示しつづける意味と生・なるのである。

 現象世界を刈谷は「是現在即」または「the now is」と記述しつづけることでその文字の存在をものの上に表現する。言質は旧約聖書文中の「そはありてあるもの」「今在し、昔在し、後在し」、仏典の「ナモアモダボ」の言意構造との出会いの気付き。そして21歳の臨死体験の閃光の記憶からである。渡米機上から眺める雲間に薄ぼんやり微んだ松果体の光かもしれない。三つの言語のように変幻するめくりめく光波のエネルギーの流れだった。言葉では説明できない何百色もの光線のようなものが瞬速に身体の内外を透き抜けて一百千万億のそれぞれが、それぞれの中央に向かって渦巻く流れ。映像の全ての部分の全部の変幻自在がひとつに向かう無尽蔵無数の流れ。幾層にも何度にも流れつづける振幅のうねる波、音、光であった。

 初頭は般若心経、写経行為の真似事で三文字だけを繰り返す「一句蓮経」と呼んでいた。実践行為は1977年の渡米後、英語圏での英語を用いている。以外にはドイツ語圏とフランス語圏で用いた直訳文が用意はされている。和訳では「是現在即」「是現在」「是今即現在」「是在即」とメディウムにより変化多様で、原則として定めていない。筆記用具は筆、ボールペン、鉛筆、鋭利なモノ、ディジタルペンなど記述可能なもの全てを用いている。

 作品は、この三文字をいつ、どこで、何に、如何なる縁に寄るか、モノとの出逢い関わりが制作手法を決定する。そのものの有りさま、制作の手法、行為が現在一致、同化、調和が目的意識された。結果、その時の背景を伴った記述行為の記録・時刻であり元素、素描、描写、写生、写経と呼んでいる。

 作品目的はこの三文字「the now is」記述を行為とし、この第三密度、物象世界実現下に時の戒名を与えること。「the now is」三文字と対象と同時存在が意識集中の下に完結し、イリュージョンは現実に現在進行形で存在していること。観察者が自らの意識に入り意識をのぞくことさえ読まれ、観察し、同時にイリュージョンも現実も意識の自由自在の下に区別がなくなる体験にある。この芸術は人間の人間による人間に向けた人間の作りものの意味の合意下により存在するイリュージョン性である。それを検証しつづけることにある。

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補足

作品「種子経」小品「植種経」


 作品は1つの枠の中に収まっている。作品のサイズは作家の手のひらに合わせてある。作品はこの三次元の有限性基準値を表す「計り」である。

一握分の数量=約100粒が限定範囲の寸法である。

今作品「植種経」は二段階目の作である。初段階、種子への記述は一日の内に制作される。後に任意に選ばれた作品が「植種経」として20センチ四方の透明な板に貼られる。これが、新たに一日の内に制作された今回展示の作品である。新たに種を蒔く、植える、また始まりつづく「植種経」と生る。


 この「植種経」の縁は当初、過去の種子経作品の保存が目的で始まった。

それに伴いオリジナルの写真記録などのイメージに沿った状態の再現が始まった。

 その途上に種子一粒一粒のアイデンティティ合わせの整理段階で顔経作品が関連して生まれた。(自己は複数の場で存在すると云う意識の記憶が元である。私はあなたであり、これであり、あれである。全部が我自画意識である)

 当時、種子経の裏面として顔以外の数字又は任意のイメージらが並行して産まれていた。作品は既存作品を元とする更なる現在の記録である。

 制作のプロセスは人生の時刻である。生きる一歩一歩が写経である。イメージの出典は夢、瞑想、記憶、過去のドローイング、その日の生活の動きや思考の様図像、表現意図の具現化などである。

 小さな画面は作家の手の平で種子が生き活動する場・領域である。

近づき目を凝らしてみれば、試行錯誤、しがらみ、迷いデタラメなどが混在する画面、作家の抽象的な生き様の素描である。
 

 作品の裏側は取り替えが可能である。常に気変わりし、すべてが真実であり、すべてが虚構であるこの世界を反映しその裏側の操作を暗示している。透明な見せかけは真実はいかようにも見えるという符号である。真実は時に居場所や名前を変える、だが媒体は透明である。そこに何が見えるか、それだけを見よ、という透明が基本である。だが、その透明さえもが真実とは限らない。

存在すべては構造も含めて、本来、全て透けて見えているのである。だが観客が透けた見方を用いているとは限らない。
 

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コンセプト

 

作品はソレ以外のもの、疑問とヒント、基準と装置と操作を提示する。


作品は二重構造、裏側というバックグラウンドの設定である。裏側は差し替えが効く。見えるものは定まっていない。見えかたは多様でいい加減である。見え方、バックグラウンドも幻惑である、基本的に全ては、透明ではある。観客は、自分たちの主観によって見たい映像を見る、背景やバックグラウンド、操作やそれらの醍醐味を見にやってくる。そういった観客のご要望とのズレにイリュージョン性は検証されもするのである。

真の意味で観客が作品を見るのは、むしろすべての展示を見終わった後、その帰り道にボンヤリと、さもなくば、眠っている時の「在・いま」やって来るのかもしれない。

 

2000s    2020    ARCHETYPE

             2018    O.KOPYRUSHA

1990s     1998    OMATA IZUMI

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             1994    S.WATANABE

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1980s     1979    OTHERS