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KITAKOJI

1996 Sutra

 

By Takashi Kitakoji
Review on Hiroshi Kariya "1996 Sutra" Exhibition

BT7/97 Page 152, 1997

at Mizuma Art Gallery, Tokyo

 It was an outlyingly muggy day. An unpleasant sweat that blows out some time still even if it is shaken by the subway or it walks in the town. In short, the climate as if to deprive people of their willingness to work and the work of their thoughts. 

 In the space where Hiroshi Kariya's new work is exhibited, the stesath of tokyo on that day spreads with even more greatness and fills the surroundings. Cement and white chalk are scattered on the floor, and blackboards assembled with waste wood are placed on bandaged  easel or joined like arms protruding from walls, abandoning the concept of "size", which is probably the standard regardless of the object. 

 

 Notice the fact that, unlike previous works, the blackboard stops claiming façade reminiscent of epitaphs and tablets. It is possible to interrupt the repetition of the impression that a certain religious solemnity envelops the exhibition space by arranging the corpse in front of the blackboard which is tied to the front. And to imagine. 

 If a person with no preliminary knowledge visits the gallery in the afternoon on a differently muggy day, he will not be able to read the letters "the now is", which covers the blackboard as usual, and will probably understand that they are unknown foreign languages on vague grounds of the cut-out of a 1996 newspaper article on the back of the chalkboard - the disasters in Bosnia, Rwanda, and elsewhere. 

 So why is this blackboard appearing here?

   If I would ask him "Is this Sarajevo ruin here?",

   I assume that he would not say yes to it.

 Then, the ruins placed here are speech-loss. 

 

 「What is here is one thing: that is everything.....

      nothing exists apart from that」(quote: H. Kariya)

 

 Artist who lives a place called Brooklyn.

Accumulation and dispersion of a large amount of information and stories from around the world. From there, to launch a ruin as a "description of the world" and to commemorate something lost. 

   And us. 

   We face the "Description of the world" by Kariya's hand while memorizing the sultry heat with our skin. 

 "Art preserves what it is,

   and it is the only thing in the world

   that is preserved"

   ...Gilles Deleuze & Pierre-Félix Guattari


Takashi Kitakoji 

on Hiroshi Kariya

"1996 Sutra" Exhibition

 

Bijutu Techo 7/97 Page 152

at Mizuma Art Gallery, Tokyo, 1997 

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BIO   2022  THE NOW IS     寿限無寿限無

北小路

1996年経

北小路隆志、美術評論家

ミヅマアートギャラリー

月刊美術手帳1997年7月号、BT7/97 152頁

 

 異様に蒸し暑い日だった。

地下鉄に揺られようが、街を歩こうが、いつしかじっとりと吹き出す不快な汗。

要するに人から労働の意欲や思考の働きを剥奪するかのような気候。

 刈谷博の新作を展示する空間に於いて、その日の東京を息苦しさがさらに凄みを増しながら広がり、周囲を満たしていく。

床にはセメントや白いチョークが散乱し、廃材で組み立てられた黒板が、対象を問わず、というか、多分基準となるような「大きさ」の概念を放棄したまま、包帯を巻いたイーゼル上に置かれたり、壁から突き出た腕のように接合されている。

 以前の作品と異なり、黒板が墓碑銘や位牌を思わせる正面性の主張を止めている事実に注目しよう。

 正面を向いた位牌めいた黒板の前に死体らしきが並べられ、ある宗教的な荘厳さが展示空間を包み込み…、といった感想の反復を一旦中断しなければならない。

 そして想像すること。

 予備知識を持たない人物がその異様に蒸し暑い日の昼下がりに画廊を訪れたとして、黒板上をいつものように覆う「the now is」の文字を判読できはしないし、おそらく黒板の裏側に貼られた1996年の新聞記事の切り抜き

ーボスニアやルワンダなどでの惨事ーを曖昧な根拠に、それらが未知の外国語であると理解するはずだ。

 

 では、この黒板は一体なぜここに出現しているのか?

今、自分が目にしているのは、サラエボの廃墟の断片なのだろうか?

まさか!さすがに彼はそれを打ち消すだろう。

 

 そして、再びそこに置かれた廃墟を前に言葉を失う。

 「What is here is one thing: that is everything.....

 nothing exists apart from that」(quote: H. Kariya)

 作家におけるブルックリンと言う場所。世界から届くおびただしい情報や物語の集積と分散。そこから「世界の記述」としての廃墟を立ち上げ、失われた何かを追悼すること。

 そして私たち。

 蒸し暑さを肌で記憶しながら刈谷の手による「世界の記述」に向かい合う私たち…...。

 「芸術とは何かを保存するものであり、しかも保存されるこの世で唯一のものである」(ドゥールーズ&ガタリ)

北小路隆志

「1996年経」

ミヅマアートギャラリー

美術手帖 BT7/97 152頁

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